Kan en internetbutik makulera en beställning på grund av att de har angett fel pris?

Har köpt produkter från en sida, nu har företaget makulerat min order, de skyller på att pris sättningen på var fel och att detta berodde på tekniskt fel.

Men samtidigt har jag både fått beställnings bekräftelse, faktura och en leveransbekräftelse.

Vad gäller i detta läge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att gå igenom vad som gäller i de fallen när en nätbutik makulerar en order på grund av att de har angett fel pris. I mitt svar kommer jag tillämpa konsumentköplagen (KKöpL) detta för att jag antar att du har gjort köpet i egenskap av konsument och att nätbutiken är en näringsidkare. Jag tillämpar även lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL).

Kan en internetbutik makulera en beställning på grund av att de har angett fel pris?

Jag vill börja med att konstatera att det finns ett bindande avtal mellan dig och nätbutiken. Du har skrivit att du har beställt varan och att du har fått en faktura, beställnings och leveransbekräftelse. Detta innebär att du som konsument och nätbutiken som näringsidkare har kommit överens om att:

1. Butiken säljer varan till det priset som de har angett på hemsidan och,

2. Du vill köpa varan till det angivna priset.

Det är därför tydligt att ni har ingått ett giltigt avtal om köpet av den varan, avtalet anses uppfylla kraven för anbud och accept och ska därför anses vara bindande för båda parterna (1 § AvtL).

Av din fråga kan jag inte säga om du borde ha insett att priset var felaktigt. Jag utgår därför från att du inte hade någon aning om att priset som angivits var felaktigt. För att nätbutiken ska kunna makulera en order på detta viset krövs det att det var uppenbart att priset inte kunde stämma. I detta fall kan nätbutiken hävda att du som konsument borde ha insett att priset var fel när du gjorde beställningen.

För att göra kravet på uppenbarhet enklare att förstå ska jag ge dig ett exempel. Om du har köpt en dator som kostar 1000 kr men som du vet normalt kostar 10 000 kr på marknaden eller att butiken har sänkt priset från 10 000 kr till 1000 kr så borde du ha reagerat på detta. Det var alltså uppenbart att priset var felaktigt.

Om det i ditt fall inte var uppenbart så är fortfarande avtalet giltigt (33 § AvtL).

Om du har betalat för varan så kan inte butiken häva köper. Detta beror på att det finns ett bindande och giltigt avtal mellan dig och nätbutiken (40 § KKöpL). KKöpL ger dig ett minimiskydd, detta innebär att om nätbutiken har någon egen regel om att de kan häva köp även om varan är betalad så är detta enligt lag otillåtet. Vidare, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i orderbekräftelsen eftersom du har fått en sådan. Det spelar alltså i detta fallet ingen roll att du inte har betalat för varan.

Sammanfattning och vägledning

För att nätbutiken ska kunna makulera ordern krävs det att det felaktiga priset som har angetts på hemsidan var uppenbart och att du förstod detta. Eftersom du har fått en bekräftelse på köpet så har du rätt att köpa varan till det priset som står i bekräftelsen. Detta gäller även om nätbutiken hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.

Det jag rekommenderar dig är att ta kontakt med nätbutikens kundtjänst och förklara hur det står till och vad du har rätt till. Jag rekommenderar dig att sköta korrespondensen via mejl. Om nätbutiken vägrar att låta dig få varan till det priset som framkommer av orderbekräftelsen så rekommenderar jag dig att vända dig till allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan även nämna detta när du tar kontakt med dem och säga att jag har rätt till följande och jag kommer vända mig till ARN om det inte löser sig. Min rekommendation är dock att du håller en god och vänlig ton när du är i kontakt med företaget. Du kan anmäla till ARN här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare