FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/09/2021

Kan en jurist vara användbar när man avser att överklaga?

Hej

Jag har fått avslag från förvaltningsrätten som jag vill överklaga om min förtidspension. Kan det hjälpa till att ha en jurist som hjälper till med överklagan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag skulle rekommendera dig att anlita en jurist med syfte att få juridisk rådgivning avseende det överklagande som du åsyftar att göra. Det förekommer att advokatbyråer erbjuder gratis juridisk rådgivning i det inledande skedet, och därmed rekommenderar jag dig att nyttja den möjligheten. Dessutom kan en jurist företräda dig på ett professionellt sätt, med syfte att åstadkomma bästa möjliga utgång åt dig. En jurist kan även hjälpa till med att hålla ordning och reda på viktiga tidsfrister vid överklagandet, och juristen kan dessutom bidra till att dina argument och yrkanden blir så effektiva, tydliga och kraftfulla som möjligt. Därmed rekommenderar jag dig att skaffa ett juridiskt ombud, åtminstone för att få råd innan du vidtar åtgärder på egen hand.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Du kan alltid kontakta oss på Lawline igen om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Janine HindemarkRådgivare