Kan en konsument häva ett köp vid dröjsmål?

Hej,

Jag betalade handpenning för en egen-designad förlovningsring hos en guldsmed som jag enligt guldsmeden skulle hinna få innan ett förlovningsdatum. Smeden försäkrade mig om att ringen skulle vara klar i tid till förlovningen men pga att de i flera skisser inte lyckades utforma ringen enligt överenskomna specifikationer har nu leveransen dröjt och de är till följd av det 2 veckor försenade med leveransen.

Förlovningsdatumet är förbi och mitt förtroende för leverantören är skadat samt behovet för ringen borta. Jag vill därför häva köpet och undrar hur mina rättigheter som konsument ser ut till att avbryta köpet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du har rätt att häva köpet utifrån omständigheterna.

Den lag som är tillämplig vid konsumentköp är konsumentköplagen (KköpL). Den är även tillämplig på fall där en konsument beställer en vara som ska tillverkas, vilket verkar vara fallet för dig (2 § KköpL). Att notera är att lagen är tvingande till konsumentens fördel, det innebär att guldsmeden inte kan göra gällande ett avtal som är mindre förmånligt än bestämmelserna i lagen (3 § KköpL).

Utgör dröjsmål grund för hävning?
En vara får överlämnas till konsumenten senast 30 dagar från att avtalet ingicks, det gäller om inte något annat framgår av avtalet (5 § KköpL). I ditt fall verkar ni ha avtalat om ett visst datum när ringen senast skulle levereras, det är då det avtalade datumet som gäller. Om överlämnandet inte skett på avtalat datum föreligger dröjsmål (9 § KköpL). En konsument får häva ett köp om det föreligger dröjsmål på säljarens sida (10 § KköpL).

Förutsättningar för att använda dröjsmål som hävningsgrund
När det föreligger dröjsmål får köparen häva köpet under 2 olika förutsättningar (13 § KköpL):

säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen, ellerköparen har före avtalets ingående meddelat säljaren att överlämnandet av varan senast en viss dag är avgörande för att köparen ska ingå avtalet.

I ditt fall verkar den senare förutsättningen föreligga, dvs leveransdatum var avgörande för att du ingick ett avtal om att köpa förlovningsringen av guldsmeden och att detta meddelades. Situationen du beskriver utgör alltså en grund för hävning, förutsatt att ni avtalat om ett leveransdatum. Du behöver då meddela guldsmeden att du häver köpet.

Vad händer med handpenningen?
Den handpenning du har betalat har du rätt att få tillbaka, om du häver köpet (43 § andra stycket KköpL).

Sammanfattning
Utifrån de omständigheter du beskriver har du som konsument rätt att häva köpet när säljaren ligger i dröjsmål med leveransen och det varit klargjort att överlämnandet vid en viss dag var avgörande för att du skulle ingå avtalet (vilket det verkar ha varit med tanke på guldsmedens försäkran). Du ska meddela säljaren att du vill häva köpet. Du har även rätt att få handpenningen tillbaka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Maja Kristiansson-GranRådgivare