FrågaÖVRIGTPUL/GDPR30/04/2021

Kan en kund begära ut inspelat telefonsamtal vid kontakt med kundtjänst?

Hej

Jag undrar om en kund har rätt att ta del av inspelat telefonsamtal som ägt rum vid kontakt med kundtjänst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trots att privata företag inte omfattas inte av offentlighetsprincipen, så har en enskild kund rätt att begära ut sin egna ljudfil som kan innehålla ett samtal i kontakt med kundtjänst enligt bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). En kund kan begära ut all information som företaget har på den personen med hänvisning till förordningen. En kund kan alltså begära ut det inspelade samtalet och det ska göras genom en skriftlig begäran till företaget.

Lawline RådgivareRådgivare