FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/01/2022

Kan en make kompensera den andra maken med annan egendom än pengar vid bodelning?

Hej!

Min man och jag har skilt oss och skillsmässan har gått igenom.

Vi håller på att sälja vårat hus, har tänkt att dela lika på vinst osv.

Vi har en bil som står på mig som jag har köpt.

Har jag rätt att byta värdet (hälften) som han har rätt till mot andra saker ex möbler osv.

Eller måste jag ge honom pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du och din man genomgår en skilsmässa och att du nu undrar över hur era tillgångar ska fördelas. Utifrån hur du beskriver situationen låter det som att en bodelning håller på att förrättas mellan dig och din ex-man. Detta är också det normala vid skilsmässa, förutsatt att ni inte har ett äktenskapsförord eller att er egendom inte gjorts till så kallad enskild egendom på annat sätt, jfr 7 kap. 2-3 § ÄktB. Jag kommer i mitt svar utgå från att en bodelning pågår mellan er.

Frågor som rör fördelning av tillgångar mellan makar regleras i äktenskapsbalken. Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från i mitt svar.

Värdet kan föras över i annan egendom än pengar

Om det är så att du totalt sett äger mer egendom (pengar och saker) än vad din ex-man gör, kommer det resultera i att du får föra över egendom till honom, 11 kap. 3 § och 11 kap. 6-7 § ÄktB. Detta kan göras genom att du ger din ex-man saker (dessa måste dock ha ett verkligt värde för honom) eller genom att du för över värdet till honom i pengar, 11 kap. 9 § ÄktB. Du måste alltså inte föra över pengar om det finns andra saker du kan kompensera din ex-man med.

Avgörande är vem som totalt sett har mest egendom

Jag vill särskilt uppmärksamma att bara det faktum att du äger bilen inte medför att du måste föra över egendom till din ex-man, om han i övrigt har mer egendom än vad du har. Det som har betydelse är alltså vem som totalt har mest egendom och det är den maken som ska kompensera den andra maken. Om bilen är samägd av er tillsammans ska dess värde tas upp med lika belopp för er vardera vid bodelningen och det är därefter den som sammanlagt har mest egendom som ska kompensera den andre.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att lämna en kommentar om du vill att jag förtydligar någonting.

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare