Kan en offentlig auktion stoppas av en delägare?

Hej! Kan en delägare vid en offentlig auktion av samägd fastighet sätta en så pass hög minimiförsäljningsgräns att en en offentlig auktion i praktiken omöjliggörs? Exempel:jag och min fru skall skiljas. Fastigheten är objektivt värd mellan 2,1-2,5 miljoner. Min fru anser den vara värd ca 1,65. Jag bedömer den vara värd ca 2,3. Statistiskt sett till områdets värdeökning så är den värd 2,3. Om jag begär offentlig auktion, kan den då stoppas i praktiken av min fru genom att hon begär ett minimipris på t.ex. 4 miljoner? Kan den stoppas på annat vis?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är nej. Om en delägare yrkar om ett för högt lägsta pris behöver rätten inte beakta det utan kan fastställa ett lägre, mer rimligt pris. Lagen är utformad på detta sätt för att undvika att en delägare förstör för andra delägares rätt till att ansöka om offentlig auktion ( 9 § lag om samäganderätt). Det finns inte heller något annat sätt för en delägare att "stoppa" en offentlig auktion, däremot kan en delägare meddela anstånd om det föreligger synnerliga skäl. Vid anstånd skjuts den offentliga auktionen upp men den kommer fortfarande att genomföras. Synnerliga skäl kan exempelvis vara att det visar sig vara svårt att sälja fastigheten till ett rimligt pris (6 § lag om samäganderätt)

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att situationen löser sig! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga. Om du vill ha fortsatt vägledning i processen kan du boka en tid med en av våra skickliga jurister här: https://lawline.se/boka. Lawline erbjuder också produkter till fast pris :https://lawline.se/fixed_price.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare