FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/11/2020

Kan en person som är bosatt utomlands bli gripen i Sverige.

Hej! Om en rysk medborgare bosatt i Ryssland därifrån begår brott mot en svensk medborgare i Sverige, kan den ryska medborgaren då gripas av svenska polisen ifall han åker till Sverige på semester? Detta efter att personen i Sverige polisanmält honom såklart.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Brott som begås av en utlänning regleras i 2 kap 2 § Brottsbalken. Där framgår bland annat att för brott som begåtts utom riket döms man efter svensk lag om brottet begåtts av en annan utlänning som finns här i riket och på brottet enligt svensk lag kan följa fängelse i mer än 6 månader (punkt 3 i samma paragraf). Så en rysk medborgare kan alltså bli gripen i Sverige om brottet kan medföra fängelse i mer än sex månader. Hoppas du fick svar på din fråga.

Aya AlwanRådgivare