Kan en privatperson föreslå en lagändring?

Enligt bostadsrättslagen är man tydligen skyldig att tåla att grannen röker på sin balkong, så att rök väller in både på min balkong och in i min lägenhet.

Har tydligen varit uppe i domstolarna med jämna mellanrum. Men det är andra tider nu. Rökning förbjuds på allmänna platser, t ex utanför affärer, på uteserveringar, på perronger, vid busshållplatser, i parker med mera. Personligen tycker jag att luftrummet runt bostadsrättsfastigheten är en allmän plats för alla oss som bor i bostadsrättsföreningen. Varför värnas det inte om oss?

Vart vänder jag mig för att föreslå en lagändring? Till vilket departement? Kan jag skriva en motion? Eller hur gör jag? Har ni något förslag?

Mycket tacksam för svar till "förtvivlad granne"

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Rökning är rent generellt en omdebatterad fråga, både när det kommer till om det bör tillåtas på en balkong eller på en uteservering. Precis som du skriver har en hel del förändringar skett på senaste år och tidigare beslut kan ha fattats innan dessa förändringar. Jag förstår att det kan kännas frustrerande att rök väller in på din balkong och jag tror absolut många andra kan hålla med dig. Först tänker jag gå in på vad som är tillåtet enligt bostadsrättslagen och sedan vad som gäller i frågan om att föreslå en lagändring som privatperson.

Vad gäller om rökning på balkong idag?

Precis som du är inne på får en bostadsrättshavare röka i sin egna lägenhet eller på sin balkong, (7 kap. 19 § bostadsrättslagen). Genom praxis har man konstaterat att rökning är något man får tåla i ett samhälle varav man inte heller kan förbjudas att göra det i sin lägenhet. Du skriver att rök väller in i både din lägenhet och din balkong, detta är tyvärr väldigt vanligt. Jag utgår från att när du har balkongdörren öppen så väller röken in. Skulle det vara så att rök väller in när du har dörren stängd kan det eventuellt vara fel på ventilationerna och då ska föreningen åtgärda detta.

Vem föreslår lagändringar?

I Sverige är det riksdagen som är den lagstiftande församlingen och regler om riksdagsarbetet hittar du i riksdagsordningen (RO).

Regeringen kan genom propositioner och skrivelser väcka lagförslag (9 kap. 2 § RO), riksdagsledamöter kan väcka lagförslag genom motioner (9 kap. 10 § RO). Detta kallas för initiativrätt. Dessutom kan riksdagsutskotten också väcka förslag i vissa ämnen, detsamma gäller EU-organ i EU-ärenden. Det är dock huvudsakligen regeringen och riksdagsledamöter som väcker lagförslag.

Hur kan jag som privatperson föreslå en lagändring?

I Sverige finns ingen sådan initiativrätt för privatpersoner som det finns för exempelvis riksdagsledamöter. Du kan alltså inte på egen väg föreslå en lagändring. Däremot kan du kontakta någon riksdagsledamot och presentera din idé samt föreslå för personen att skriva en motion i frågan.

Du hittar en lista över Sveriges riksdagsledamöter på riksdagens hemsida, här.

Ytterligare tips är att skriva till olika tidningar, försöka skapa en debatt i frågan eller skriva inlägg på sociala medier.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare