FrågaARKIVÖvrigt04/10/2020

Kan en restaurang som inte har krav på ordningsvakter ändå anställa ordningsvakter?

Hej

Resturang /sportbar som inte har krav på ordningsvakter Anlitar ordningsvakter för att de vill ha ordning och reda . Vad säger juridiken om detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag uppfattar din fråga som att en sportsbar har infört ordningsvakter och att du undrar om de har något juridiskt ansvar att göra detta.

Din fråga regleras i lag om ordningsvakter och alkohollagen.

Måste en restaurang/sportsbar ha ordningsvakter?

Ordningsvakter får förordnas till lokaler som serverar alkoholhaltiga drycker om verksamheten sökt serveringstillstånd enligt 8 kap. 2 § alkohollagen (2 § lag om ordningsvakter). I och med att serveringstillstånd meddelas av polismyndigheten kan de i sitt beviljande behäfta tillståndet med föreskrifter om att det ska befinna sig ordningsvakter i lokalen. Restaurangägare har även en skyldighet att se till att miljön är ordningsam och "måttfull" för sina gäster (8 kap. 20 § alkohollag) vilket lämpligen är en uppgift som verkställs av ordningsvakter, entrevärdar eller liknande.

I och med att vi lever i pandemitider kan det även vara en ide för krögare att anlita ordningsvakter för att se till att restaurangsbesökarna följer folkhälsomyndighetens råd och föreskrifter.

Slutsats

Polismyndigheten kan alltså i samband med att de utfärdar sina tillstånd förordna att det ska finnas ordningsvakter på en restaurang/sportsbar. Det finns inget som hindrar krögare från att anställa ordningsvakter själva, även om det inte är avhängigt för deras tillstånd.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare