Kan en säljare ändra priset på en vara innan köp?

hej,

jag vill köpa en hund och ser en hund annonserad utaan angett pris. jag ringer då upp hunduppfödaren fö ratt fråga lite om hunden. då säger han att han vill ha 10 000kr för hunden. jag tyckte det var lite mycketr pengar så jag ber om att få återkomma.

under tiden pratar då hunuppfödaren med en kompis som säger att han lätt borde begära åtminstånde 14000kr.

några dagar senare ringer jag upp ingen och säger att jag vill köpa hunden till det priset vi sa, med då däger uppfödaren att han nu ville ha 14000kr

får hunduppfödaren göra på detta vis när han hade lovat ett annat pris?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När säljaren säger till dig att han vill ha 10 000 kr för att sälja hunden till dig lämnar han ett anbud. Ett anbud är bindande för den som lämnar det (1 § AvtL). Säljaren är dock inte bunden av anbudet i all evighet. Jag tolkar det som att säljaren inte angav hur lång betänketid du hade på dig. Eftersom inget angavs gällande betänketid, och anbudet gavs muntligen så måste du antingen acceptera eller avvisa anbudet omedelbart (3 § 2 stycket AvtL). Eftersom du inte accepterade anbudet omedelbart är säljaren inte bunden av det. Det innebär att säljaren har rätt att ändra priset på hunden nästa gång du ringer. Om säljaren dock godtagit att du skulle återkomma med svar några dagar senare kan han ändå anses bunden av anbudet och tvingas därför stå fast vid det först sagda priset på 10 000 kr. Det är dock något som kan bli svårt att bevisa. Min bedömning är därför att det lär bli svårt för dig att få igenom köpet för det första priset om inte säljaren frivilligt går med på det. Min rekommendation är att prata med säljaren och se om ni kan komma fram till en kompromiss gällande priset.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare