FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/08/2021

Kan en säljare av hundar och katter ställa krav på att köparen ska kastrera djuret efter en viss tid?

Hej, jag undrar vilka krav en säljare kan ställa på en köpare? Det som fått mig att fundera på detta är att det blivit allt vanligare att hund- och kattuppfödare ställer krav på köpare att de ska kastrera valpen/kattungen när den är tillräckligt gammal för detta. Som jag tolkar det är det här ett sätt att försöka styra utbudet av kattungar/valpar. Man vill inte sälja för många avelsdjur.

Nu undrar jag vilket lagstöd det finns för att ställa dylika krav. Är det avtalslagen som gäller här? Eller något annat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om en säljare av en hund eller katt kan ställa krav på att köparen ska kastrera djuret efter en viss tid. Detta kallas för ett villkorat köp. Det framkommer dock inte av frågan om säljaren är ett företag eller en privatperson.

Kort svar

Avtalsfrihet gäller för villkorade köp av den här typen. Det betyder att en säljare och köpare fritt kan komma överens om att ett villkor för köpet är att köparen ska kastrera hunden eller katten efter en viss tid.

Långt svar

Hundar och katter betraktas juridiskt som egendom, det vill säga "saker". Olika lagar gäller för köpet beroende på om säljaren är ett företag eller en privatperson. Är säljaren ett företag och du köper djuret som privatperson gäller konsumentköplagen. Om säljaren istället är en privatperson gäller köplagen. Dessa lagar innehåller dock inga regler om villkorade köp. Vilken av dessa två lagar som gäller får istället betydelse i andra avseenden, såsom reklamation eller om det är något fel på djuret.

För att undersöka villkoren i det villkorade köpet får vi därför istället titta på avtalslagen, eftersom varken konsumentköplagen eller köplagen innehåller regler om detta.

I avtalslagen är utgångspunkten avtalsfrihet. Avtalsfrihet innebär att säljaren och köparen fritt får utforma avtalets villkor. Detta betyder att säljaren och köparen fritt får komma överens om villkor om kastrering. Är säljaren och köparen överens om detta blir det ett giltigt avtalsvillkor.

Om köparen inte kastrerar sin hund eller katt bryter köparen alltså mot avtalsvillkoren. Vad som händer då bör framgå av köpeavtalet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på nytt!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare