Kan en säljare kräva mig på betalning 4 månader senare pga misslyckad betalning vid köptillfället?

Jag (privatperson) beställde en vara online från ett stort klädföretag i juni 2021. Varan anlände i tid och jag betalade med mitt kort och fyllde i mina uppgifter och BankID som vanligt. Jag fick ingen information från företaget om att något skulle ha blivit fel.

Idag (22 oktober 2021) fick jag ett mail från företaget som påstår att de "på grund av tekniska problem aldrig tog betalat för mitt köp" och istället kommer dra mina pengar nu. När jag nu går tillbaka i mina kontohändelser ser det inte ut som jag har betalt, men det tänkte jag inte på då eftersom jag hade fått orderbekräftelse, genomfört kortbetalning och varan kom och jag inte fick någon vidare information.

Får företaget verkligen helt plötsligt ta betalt nu (4 månader senare) utan att ens ha upplyst mig i juni om att betalningen inte gick igenom på grund av deras tekniska problem?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med ditt köp av den här varan så har du ingått ett avtal med klädföretaget som du dessutom fått en bekräftelse på. Avtalet innebär att du ska få varan av säljaren om du betalar för den. Det är oklart varför säljaren inte tagit kontakt med dig förrän nu. Det kan vara för att företaget inte har upptäckt det förrän nu. Men oavsett så har ett avtal har ingåtts och du är därmed skyldig att betala för varan.(2 kap 9 § distansavtalslagen). Det är tråkigt att det har gått så lång tid innan detta upptäcktes men om du vill behålla varan bör du betala för den. För att undvika begå avtalsbrott.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare