Kan en sambo ärva lägenhet?

Hej,

jag har bott in min lägenhet i 2 år som jag köpt själv. Efter 1 år blev jag sambo med min kille, han flyttade in hos mig. Om jag dör vill jag mina 2 barn ska ärva min lägenhet, blir det så automatiskt eller måste jag skriva detta i testamente?

Jag vill inte dom ska vänta på att få ut lägenheten efter mig. Även om vi bor ihop i 10 år till är reglerna samma då? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer främst att utgå från bestämmelserna i Ärvdabalken (1958:637) och Sambolagen (2003:376) för att besvara din fråga.

Som utgångspunkt när ett samboförhållande upplöses ska en bodelning göras 2 § sambolagen. Där ska den gemensamma bostaden och bohaget delas lika mellan båda 3 § sambolagen. Bostaden ska i ert fall anses vara din då du har äganderätten till den, den ska därför inte ingå i en bodelning utan förbli den enskilda egendom.

Det har i praxis vuxit fram ett begrepp om dold samäganderätt som innebär att i vissa fall har båda parterna rätt till en del av bostaden även om den andre inte är ägare. Det som krävs för det är bl a att 1) egendomen ska ha anskaffats för gemensamt bruk 2) den som inte är ägare måste ha tillfört ett ekonomiskt bidrag till köpet 3) det ska ha funnits en gemensam vilja att den skulle vara ägd av båda. I ditt fall så tillämpas inte detta då du köpte bostaden innan förhållandet så bostaden anskaffades inte för gemensamt bruk. Lägenheten är således din enskilda egendom och kommer inte att gå till din sambo i händelse av en bodelning.

När det kommer till arvsfrågan så har sambor ingen arvsrätt, hade ni varit gifta hade den rätten funnits med för samboförhållanden gäller inte det. Det spelar ingen roll hur länge ni levt tillsammans, så länge ni inte är gifta har din sambo inte arvsrätt. Därmed kommer dina barn att ärva lägenheten i händelse av din bortgång enligt den legala arvsordningen. Ett testamente kommer då inte behövas (2 kap. 1 § ärvdabalken & 3 kap. 1 § ärvdabalken). De har då rätten att direkt få ut sitt arv utan att behöva vänta.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare