Kan en sambo begära bodelning efter att tidsfristen löpt ut?

Vi har varit sammanboende i 17 år, och de senaste 6 åren i en bostad som hon står på i kontraktet och hon har också lagt in hela insatsen. Vi har inte upprättat något samboavtal

För två år sedan flyttade hon ut och skrev sig på en annan adress. Nu ska vi sälja, har jag förverkat min rätt att få 50% av boendet enligt samblagen, då varken hon eller jag har påbörjat en bodelning inom 1 år efter det att hon flyttat ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om samboskap finner vi i sambolagen (2003:376), hädanefter refererad till som SamboL. När ett samboförhållande upphör som följd av att de exempelvis flyttar isär ska en bodelning ske ifall någon av samborna begär detta. I denna bodelning ska samboegendom ingå. (2 § och 8 § SamboL.) Samboegendom är sådan egendom och bostad som införskaffats för gemensamt bruk av samborna eller någon av dem. (3 § SamboL.) Ifall ingen av samborna begär en bodelning inom 1 år efter det att samboförhållandet upphör går rätten till bodelning förlorad. (8 § SamboL.) Dock kan samborna komma överens gemensamt om att göra en bodelning efter att tidsfristen löpt ut.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är att enligt sambolagen har du förlorat din rätt till bodelning av samboegendomen eftersom varken du eller din tidigare sambo begärt bodelning inom tidsfristen på 1 år.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är även varmt välkommen med en ny fråga till oss på Lawline!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare