Kan en sambo göra anspråk på en bostadsrätt vid en separation?

Hej,

Jag köpte en bostadsrätt i september där mina 2 barn äger 10% var. Min äldsta son bor nu i lägenheten och efter ca 2 månader träffade han en tjej som är där väldigt mycket men som inte skrivit sig där utan har en egen lägenhet. Min fråga är vad vi ska tänka på för att hon inte ska kunna göra anspråk på lägenheten?

Skulle hon kunna skriva sig där och om det skulle ta slut mellan dem, kunna göra anspråk på halva lägenheten eller vad är det som gäller?

Tack snälla på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Regler som berör samboförhållanden återfinns i Sambolagen. Jag kommer därför utreda din fråga utifrån den lagen. Jag ska först beröra möjligheten att begära bodelning som sambor, det vill säga att samborna, vid en separation, delar upp viss egendom mellan sig. Därefter ska jag utreda om en partner i ditt fall kan göra anspråk på en bostadsrätt.

Möjligheten att begära bodelning

Inledningsvis kan nämnas att Sambolagens regler är mindre ingripande än Äktenskapsbalkens regler, det vill säga för gifta par.

När sambor separerar så kan någon av samborna begära en bodelning (8§ Sambolagen). En sådan begäran ska göras inom ett år från det att samboförhållandet upphörde (8§ 2 stycket Sambolagen). En bodelning innebär att samboegendom ska delas mellan samborna.

Vad är då samboegendom?

Samboegendom är egendom som införskaffats för gemensam användning (3§ Sambolagen). Låt säga som exempel att man gemensamt köper en soffa till sin gemensamma bostad, denna skulle utgöra samboegendom. I ditt fall är det relevant att utreda ifall en bostadsrätt kan anses vara samboegendom.

Kan en bostadsrätt vara samboegendom?

Du anger att du köpt en bostadsrätt där dina barn äger 10% var. Du undrar om flickvännen på något sätt skulle kunna göra anspråk på lägenheten om hon skriver sig på adressen.

För att en bostad ska räknas som samboegendom krävs att den förvärvats för gemensam användning (3§ Sambolagen). Du anger att din son bodde i lägenheten innan han träffade sin tjej. Bostadsrätten köptes alltså inte i syfte att agera bostad för din son och hans flickvän. I själva verket köptes bostadsrätten för att agera bostad för dig och dina barn. Bostaden har således inte förvärvats för gemensam användning och kan därför inte omfattas av begreppet samboegendom. Din sons flickvän kan således inte, om hon skriver sig på adressen, göra anspråk på bostadsrätten vid en framtida eventuell separation.

Råd och rekommendationer

Jag kan rekommendera er att, för att undvika komplikationer i framtiden, upprätta ett samboavtal mellan samborna (9§ Sambolagen). I avtalet kan man exempelvis ange att viss egendom inte ska ingå i en bodelning vid en separation eller att bodelning inte ska ske överhuvudtaget.

Avtal kan vara kluriga att upprätta på egen hand. Det är något som vi på Lawline kan hjälpa er med!

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare