Kan en samborelation vara jävsgrundande?

Hej!

Jag har en fråga om jäv.

En person som vi kan kalla X har chefsställning inom socialtjänsten och ingår i insatssamordning där man föreslår ex placering på HVB för missbrukare. X är sambo med Y som är vice VD för ett privat vinstdrivande HVB-hem som socialtjänsten har avtal med.

Är det jäv att X ingår i insatssamordningen? Flera av kommunens placeringar av vuxna missbrukare sker just nu på det HVB-hem som Y är vice VD för.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om jäv inom myndigheter och för myndighetsbeslut. Frågor om jäv inom den offentliga förvaltningen regleras främst i förvaltningslagen (FL). Mitt svar kommer därför främst baseras på FL och rättspraxis på området.

Kan en samborelation vara jävsgrundande?

Den som för en myndighets räkning tar del i handläggningen på ett sätt som kan påverka myndighetens beslut i ärendet är jävig bl.a. om han eller hon eller någon närstående är part i ärendet eller annars kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning (16 § 1 stycket 1 punkten FL). Om det är uppenbart att frågan om opartiskhet saknar betydelse, ska myndigheten bortse från jäv (16 § 2 stycket FL).

Det är bara handläggare och personer som fattar beslut i ärenden som kan vara jäviga. För att jäv ska föreligga måste det vara fråga om att personen handlägger eller beslutar i det specifika ärendet. Samboförhållande faller in under begreppet närstående.

Vid val av placering i behandlingshem kan HVB-hemmet inte direkt ses som part i ärendet eftersom det handlar om antingen ett tvångsingripande eller frivilligt placerande genom ett beslut av socialtjänst gällande den enskilde. Dock måste HVB-hemmet i vart fall antas bli påverkat av besluten i en inte oväsentlig utsträckning. Detta då placeringar påverkar HVB-hemmet ekonomiskt.

Om X handlägger eller fattar beslut i ärenden som rör placering i de HVB-hem som X:s sambo är vice VD i är det alltså fråga om jäv.

Om X handlägger eller fattar beslut i ärenden som rör placering i Y:s HVB-hem, kan frågan om opartiskhet inte anses sakna betydelse eftersom det har ekonomiska konsekvenser för en närstående till X. Myndigheten måste alltså uppmärksamma jävssituationen.

Vilka konsekvenser följer av jäv?

Den som är jävig får inte delta i handläggningen av ärendet och inte heller närvara när ärendet avgörs. Han eller hon får dock utföra sådana uppgifter som inte någon annan kan utföra utan att handläggningen försenas avsevärt (17 § FL).

Hur ska frågor om jäv handläggas?

Den som känner till en omständighet som kan antas göra honom eller henne jävig ska omedelbart anmäla detta till myndigheten (18 § 1 stycket FL). Det är alltså i första hand den som kan tänkas vara jävig som ska uppmärksamma myndigheten på detta. Men självklart kan även part i ärendet eller tredje person invända mot att den jävige deltar i handläggning eller beslutsfattande i ärendet.

En myndighet ska vidare pröva jävsfrågan så snart som möjligt. Den som jävet gäller får ta del av prövningen i jävsfrågan endast om det krävs för att myndigheten ska vara beslutsför och någon ersättare inte kan kallas in utan att jävsprövningen försenas avsevärt (18 § 2 och 3 stycket FL).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis utifrån den information jag fått i din fråga, gör jag bedömningen att det föreligger jäv om X deltar i handläggning och beslutsfattning i ärenden som rör placering i de HVB-hem där Y är vice VD.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare