Kan en skrivelse utgöra förtal?

Hej Lawline. Jag har haft synpunkter på vissa beslut och handhavande som tagits i vår bostadsrättsförening, något som har irriterat vår styrelse. För några månader sedan delade en av styrelseledamöterna ut en skrivelse som lämnades i samtliga boendes brevlådor. I skrivelse stod att jag skulle ha utsatt föreningen för fakturabedrägeri, att jag ska ha hotat en av entreprenörerna och var polisanmäld för detta. Detta stämmer inte, och jag har fram tills nu väntat på att bli kallad till polisförhör, något som dock inte skett. Dessutom hade vederbörande skrivit att jag ska ha kallat honom för både det ena och det andra, samt spottat efter honom osv. Jag har dessutom, vid ett tidigare tillfälle, skriftligen blivit anklagad för stöld, pga. att jag har använt dekorations stenar som tillhör föreningen, något som både jag och många andra i föreningen har gjort.

Får man verkligen göra så här? Finns det någon möjlighet för mig att gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att den person som har anklagat dig för att ha stulit dekorstenar av föreningen är samma föreningsledamot som har delat ut skrivelsen där du anklagas för fakturabedrägeri, hot gentemot en leverantör och att ha kallat honom för diverse saker och spottat efter honom

Den som utpekar annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller på annat vis till andra lämnar uppgift som är ägnad att utsätta den utpekade för missaktning gör sig skyldig till förtal, enligt 5 kap. 1 § första stycket brottsbalken. Föreningsledamoten har i detta fall både utpekat dig som brottslig i ditt levnadssätt, då han har anklagat dig för bedrägeri och stöld, och som klandervärd i ditt levnadssätt då han uppger att du ska ha spottat efter honom. Den skrivelse där du utpekas för detta har alltså lämnats för att försätta dig i en obekväm situation och har med andra ord lämnats i syfte att utsätta dig för andras missaktning.

Om det anses att lämnandet av uppgifterna är ett försvarligt beteende kan den som lämnar dessa uppgifter inte anses ha begått förtal. Detta förutsätter dock att uppgifterna antingen var sanna eller att uppgiftslämnaren har haft skälig grund att lämna dessa, vilket framgår av 5 kap. 1 § andra stycket. I denna situation finns det dock ingenting som tyder på att det föreningsledamoten har gjort har varit försvarligt.

Ifall du vill gå vidare med detta bör du alltså göra en polisanmälan angående förtal. En åklagare får nämligen inte väcka åtal för förtal på eget initiativ.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare