FrågaARKIVÖvrigt13/12/2017

Kan en statligt anställd anta ett erbjudande om lägenheten?

Är det ok att som statligt anställd acceptera ett erbjudande om lägenhet från en privat hyresvärd? Det finns ingen beroendeställning, vi umgås inte, det finns inget utbyte av kontanter el tjänster. Kan min arbetsgivare anmäla mig för mutbrott om jag skriver på avtalet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Utifrån den information du har gett så skulle jag säga följande: Under förutsättning att du mottar erbjudandet i form av privatperson så kan jag inte se att det skulle vara något problem. Med det menar jag att det inte får finns någon koppling mellan ditt arbete exempelvis genom utbyte eller liknande, och inte heller något så litet som e-postkonversationer från din jobbmejl. Detta för att vara på den säkra sidan.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Önskar du en ännu utförligare utredning av ditt ärende är du varmt välkommen att ta hjälp av vår juristbyrå. Klicka här för att få kontakt med dem.

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare