FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/07/2021

Kan en styrelseledamot lämna sitt uppdrag?

Jag var suppleant i exets aktiebolag men han har utan min vetskap bytt mig till ledamot då jag har bättre kredit än honom. Hur kan jag ta mig ur? Jag vill inte ha fler uc-koll på mig.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som styrelseledamot kan du på begäran lämna ditt uppdrag (8 kap. 14 § aktiebolagslagen). Sådan anmälan görs hos styrelsen om du har blivit utsedd till styrelseledamot av bolagsstämman. Om du däremot inte har blivit utsedd till styrelseledamot av bolagsstämman så ska anmälan även göras hos den som har utsett dig till styrelseledamot.

I detta fallet tolkar jag det som att det är ditt ex som har utsett dig till styrelseledamot. I sådant fall ska du anmäla din begäran hos både styrelsen och ditt ex.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare