FrågaÖVRIGTPUL/GDPR26/07/2020

Kan en tidning publicera en bild på mig utan min tillåtelse?

Hej jag blev med på en bild i en nyhetstidning och vill verkligen inte vara med på bild. Jag har skrivit till tidningen och talat om att jag känner mig kränkt sände bilden också men inte fått någon respons. Jag undrar hur man går tillväga i denna situation, vi var på en resa och bilden är tagen utan min vetskap på soldäck. Känner mig oerhört kränkt av detta vill verkligen vara med på bild! Lägger inte ut bilder själv heller!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att tidningen har publicerat en bild på dig utan din tillåtelse som de själva har tagit. Frågan är om de har rätt att göra så rent juridiskt och om du har rätt att begära att de tar bort den från exempelvis deras webbplats eller om du har rätt till någon form av ersättning. För att kunna besvara din fråga beror det på i vilket syfte bilden har publicerats.

Om bilden använts i journalistiskt syfte

Bilden ses troligtvis som publicerad i ett journalistiskt syfte eftersom bilden tryckts i en nyhetstidningen. Det material som tidningar och andra traditionella massmedieföretag publicerar har vanligtvis ett automatiskt grundlagsskydd. Det här innebär att dataskyddsregler om personuppgifter får ge vika för yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och tryckfrihetsförordning (TF) vilket framgår av dataskyddslagen. Journalistik omfattas alltså inte i samma utsträckning av EU:dataskyddsförordning (GDPR) för att främja yttrandefriheten (7 §). På så vis krävs inte samtycke från en person som porträtteras. Hur som helst kan det kanske handla om förtal om bilden på dig ses som kränkande vilket inte är tillåtet enligt tryckfrihetsförordningen.

Om bilden använts i marknadsföringssyfte

Om bilden publicerats i ett marknadsföringssyfte kan lagen om namn och bild i reklam tillämpas. Lagen anger att man måste ha samtycke från personen i fråga för att få publicera en bild. Om inget samtycke har inhämtats är publiceringen av bilden otillåten (1 §). Man har rätt till skälig ersättning av tidningen och om de har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet har man även rätt till skadestånd (3 §). Att lagen kan appliceras i ditt fall är inte troligt då bilden publicerats i en nyhetstidning och förmodligen inte ses som reklam. Det räcker alltså inte med att bilden har publicerats i samband med till exempel en artikel utan det måste finnas ett tydligt marknadsföringssyfte.

Sammanfattning

Till sist tror jag utifrån din fråga att det blir svårt att hävda att tidningen ska ta bort bilden eller artikeln från sin webbplats. Att du ska kunna erhålla någon form av ersättning är inte heller sannolikt. Det bästa i din situation hade varit om du kan komma överens med tidningen att de tar bort bilden på dig eftersom du känner dig kränkt.

Jag råder dig att kontakta vår juristbyrå för tidsbokning eller att ringa vår telefonrådgivning om du behöver vidare hjälp med ditt ärende.

Kontaktuppgifter till vår telefonrådgivning:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare