FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/06/2020

Kan en underårig få tilläggsavgift i kollektivtrafiken?

Kan en 14 åring få tilläggsavgift på UL/SL . Vad sker om man inte betalar den kan den rikta sig mot vårdnadshavaren?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt av trafikbolaget att ta ut en tilläggsavgift från alla personer som åker kollektivtrafik utan att kunna uppvisa giltig biljett. Detta inkluderar även någon som är under 15 år gammal 1 § Lag om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik.

Det finns ett undantag i 2 § samma lag som anger att tilläggsavgift ej får tas ut avsaknaden av giltig biljett är ursäktlig med hänsyn till bland annat den resandes ålder. I motiven till lagen har framhållits att utfärdaren av tilläggsavgifter inte bör utfärda en tilläggsavgift på en person som är under 15 år gammal och som inte har vårdnadshavare närvarande. Således kan alltså en tilläggsavgift påföras någon som är 14 år gammal även om detta inte bör göras.

Skulle en tilläggsavgift utfärdas till en 14-åring så har vårdnadshavaren ett ansvar att försörja för barnet.

Emil LarssonRådgivare