FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/01/2020

Kan en VD ha privata skulder i aktiebolag?

Hejsan Kan man vara VD i ett aktiebolag om man har privata skulder utan att det påverkar företaget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler och förutsättningar för att bedriva ett aktiebolag hittas i Aktiebolagslagen. Enligt 1 kap 3 § ABL har aktieägare inget personligt betalningsansvar för aktiebolagets förpliktelser. Motsatsvis har aktiebolaget inget ansvar för aktieägarnas personliga förpliktelser.

Det ovanstående gäller även som utgångspunkt för en VD. Det betyder att eventuella skulder som kan härledas till VD:ns person, inte ska påverka aktiebolaget. Lagstiftningen ställer inte heller upp några särskilda kriterier för vem som får vara VD i ett aktiebolag. I ett privat aktiebolag är det dessutom inte nödvändigt att utse en VD, se 8 kap 50 § ABL.

För att besvara din fråga är det alltså som utgångspunkt möjligt att vara VD trots att man har privata skulder. I ett mer allmänt spektrum är det givetvis så att det kan påverka aktiebolaget i andra aspekter, t.ex. företagets förtroende, kreditmöjligheter osv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare