Kan ena föräldern bestämma hur umgänget ska fördelas?

När jag och min sambo skilde oss bestämde vi att vi har barnen 2-2-3 modellen och de har fungerat jättebra i ett år. Men nu vill hon byta till vv. Kan hon kräva att vi gjör det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår på din fråga att du undrar om den ena föräldern har rätt att bestämma hur barnets umgänge med den andra föräldern ska se ut. Jag kommer besvara din fråga med hjälp av föräldrabalken (FB).

Grundläggande förutsättningar

Det är föräldrarnas gemensamma ansvar att barnets behov av umgänge med båda föräldrar tillgodoses (6 kap 15§ 2 st FB). Detta innebär således att din före detta sambo inte ensamt kan bestämma hur ni ska dela upp umgänget, precis som att du inte heller kan bestämma detta på egen hand. Viktigt att nämna är att barnets bästa ska vara avgörande när det gäller frågor kring barns umgänge (6 kap 2a§ 1 st FB).

Det bästa är att försöka komma överens

Även om det kan vara svårt så är det lättast att försöka komma överens. Oftast är det mest skonsamt för alla parter och ni har själva möjligheten att utforma hur umgänget ska se ut, utan inbladning av en domstol. Skulle det vara så att ni lyckas komma överens om hur umgänget ska fördelas är det en god idé att skriva ett avtal så att det är tydligt vad ni kommit fram till. Detta gör ni genom att kontakta familjerätten i er kommun. Avtalet blir sedan juridiskt bindande på samma vis som en dom under förutsättning att socialnämnden godkänner det. Har ni redan ett sådant avtal så kan ni skriva ett nytt under förutsättning att ni är överens. Är ni inte överens är proceduren densamma som om ni inte hade haft ett avtal, vilket jag kommer förklara nedan.

Om ni inte kan komma överens

Ibland fungerar det inte att komma överens på egen hand, då är första steget att kontakta familjerätten i er kommun. Från och med 1:e mars 2022 är det lag på att först kontakta familjerätten innan en eventuell stämning kan göras. Familjerätten kan ge er stöd och hjälpa er att lösa situationen. Skulle ni ändå inte finna en gemensam lösning kan du stämma din före detta sambo genom att vända dig till tingsrätten. Tingsrätten kan ge till uppdrag att familjerätten ska genomföra medlingssamtal med er. De kan också bestämma att socialnämnden ska påbörja en utredning om hur umgänget ska fördelas. Vad som anses vara bäst för barnen är det som kommer vara avgörande för bedömningen. Det som tingsrätten kommer fram till kommer slutligen resultera i en bindande dom som talar om hur umgänget ska fördelas. Vill du gå denna väg skickar du en blankett till tingsrätten, du kan läsa mer om detta här.

Mitt råd till dig

Om ni i dagsläget har ett giltigt avtal om umgänge så bör du följa detta samtidigt som du arbetar med att få det förändrat. Det finns annars en risk att det hålls emot dig om en tvist om umgänget uppstår. Finns det inte ett avtal bör ni försöka komma överens så att ni kan upprätta ett. Familjerätten kan vara en god hjälp i detta då de kan erbjuda mycket stöd och hjälp. Stämning i tingsrätt bör ses som en sista utväg om det inte finns någon annan lösning. Skulle det gå så långt så är det bra att kontakta en jurist som kan hjälpa dig föra din talan. Lawline har erfarna jurister som kan hjälpa dig, du kan komma i kontakt med dem här.

Jag hoppas du fick din fråga besvarad!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare