FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/09/2021

Kan ena maken få en viss summa pengar istället för att dela upp egendom vid bodelning?

Hej.

Jag är i process att separera från min man. Min fråga är om det, vid bodelningen, går att uppge en viss summa pengar som jag nöjer mig med istället för att räkna upp och värdera de saker vi har?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går hur bra som helst att komma överens om en viss summa pengar som du nöjer dig med istället för att värdera och dela upp sakerna som ni har. Det gör ni genom ett bodelningsavtal. Bodelningsavtalet ska vara skriftligt och undertecknas av både dig och din man (9 kap. 5 § äktenskapsbalken).

I bodelningsavtalet får ni helt fritt avtala om vad ni vill, så länge ni är överens. Den enda gången lagen lägger sig i är avtalslagens ogiltighetsregler; ett avtal får inte uppkomma genom tvång, svek, ocker eller vara oskäligt (28-36 § avtalslagen).

Det är viktigt att ni är tydliga med vad ni är överens om i bodelningsavtalet för att undvika tvister i framtiden. En ytterligare säkerhet mot framtida tvister är att registrera ert bodelningsavtal hos Skatteverket (13 kap. 6 § äktenskapsbalken). Det är helt frivilligt, men ni måste ha lämnat in ansökan om äktenskapsskillnad till tingsrätten innan ni registrerar ert bodelningsavtal. Hur ni går tillväga för att registrera bodelningsavtalet hittar ni på Skatteverkets hemsida.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare