Kan ens partners egendom utmätas om man använder den?

Hej

Om min fru har betalt en motorcykel med sina egna pengar och jag kör den som har skulder hos KF.

Kan dom ta den i från henne då?

Eller är det bättre att betala och regga den genom hennes bolag ?

Tack för en bra sida och ha en fin kväll.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor. Svaret regleras i utsökningsbalken.

En motorcykel är s.k "lös egendom" och får därmed utmätas om det framgår att den tillhör den skuldsatte eller om den skuldsatte på annan grund ska anses vara ägare. Eftersom det kommer finnas kvitto på att din fru betalt samt registreringsbevis där hon står som ägare kommer det inte framgå att du är ägare.

Dock kommer motorcykeln vara i din och din frus gemensamma besittning och därmed antas vara din egendom. Ni måste därmed kunna visa att det är din frus motorcykel och inte din. Som nämnt ovan bör detta vara möjligt med betalningsbevis och registreringsbevis.

Att låta bolaget köpa motorcykeln är möjligt men det kommer ses som en förmån för din fru vilket aktiverar en del skattemässiga konsekvenser beroende på hennes förhållande till företaget. Jag rekommenderar därför inte att ni gör det utan juridisk rådgivning.

Jag hoppas det svarar på dina frågor. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare