FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2021

Kan enskild egendom tillhöra två personer?

Hej.

Kan enskild egendom tillhöra två personer?

Det är nämligen så att min syster och hennes man har för flera årsedan fått en bostadsrätt värd 7 miljoner och i det gåvåbrevet som är skrivet står båda som gåvotagare, ändå har de kryssat i rutan "Ska vara gåvotagarens enskilda egendom. Så min fråga är kan enskild egendom tillhöra två personer?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om mer än en person kan äga en viss egendom med enskild egendom.

Relevanta regler hittar vi i äktenskapsbalken (ÄktB).

Att något är enskild egendom innebär att det inte ska räknas med vid en eventuell bodelning, utan i stället direkt tillfalla maken med äganderätt (7 kap. 2 § ÄktB). Motsatsvis innebär det visserligen att samma egendom inte kan ägas såsom enskild egendom av den andra maken. Däremot kan parterna äga en andel som enskild egendom. I ditt beskrivna fall skulle alltså 3,5 miljoner (eller 50 % av värdet på bostadsrätten vid tidpunkt för försäljning) tillfalla vardera make utan att någon av andelarna räknas med i en eventuell bodelning. I detta sammanhang får man titta på vad avtalet egentligen säger. Om tanken är att bostadsrättens värde ska tillfalla vardera make lika, är det sannolikt just den ideella andelen som avses när man talar om enskild egendom.

Vad som kan vara värt att uppmärksamma på är att när en person erhåller en gåva med villkor om enskild egendom kan denna aldrig omklassificeras till giftorättsgods genom äktenskapsförord. Villkor om enskild egendom fungerar alltså som en säkerhetsventil för gåvomottagaren (och gåvogivaren). Det enda sätt att omklassificera äganderättsförhållandet är genom förvärv, dvs gåva, köp eller försäljning eller testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du vill ha mer specifika svar.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare