Kan entreprenör kräva ersättning för ROT-avdrag i efterhand?

Hej

För ca 1½ år sedan fick jag en bergvärmepanna installerad. Entreprenören skulle fixa arbetet och rotavdraget när det var dags. Jag var inte insatt i det hela utan litade bara på att entreprenören gjorde rätt.

Offerten var på 106774kr före rot och 94249kr efter rot.
Fakturan var på 106774kr före rot och 94249kr efter rot.
Jag betalade in 94249kr.
Entreprenören accepterade det.

Nu 1½ år senare så säger dom att dom vill ha ytterligare 12495kr efter som dom har ''räknat fel på rotavdraget''.

Jag har ingen lust att betala ännu mer till entreprenören då priset redan har gått långt över priset i offerten och arbetet var dessutom dåligt utfört.

Skulle jag kunna få rätt i att inte betala dessa 12495kr ? Jag har redan bestridit det skriftligt både till entreprenören och till kronofogden men jag vill så klart inte driva det till domstol om jag vet att jag inte kommer att vinna detta,

Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte helt av din fråga huruvida entreprenören bara stod för installationen eller även bergvärmepumpen. Jag kan dock utläsa ur dina siffror att det lär röra sig om ett köp där bergvärmepumpen är inkluderad i priset. För de fall installationen och köpet sker genom samma säljare och avtalas om samtidigt så lutar praxis åt att tillämpa konsumentköplagen (Se bland annat rättsfallet NJA 2001 s. 138), i annat fall skulle konsumenttjänstlagen kunna tillämpas. Detta får inte betydelse för ROT-avdraget, men det kan få betydelse för din invändning om att arbetet är dåligt utfört.

ROT-avdraget

Det finns inget i någon av lagarna som hindrar dig och entreprenören att avtala om ROT-avdraget. Inte sällan kan det stå med i avtalet att konsumenten måste betala kostnaden för ROT-avdraget om det inte beviljas från Skatteverket. Utan att se avtalet kan jag såklart inte uttala mig om exakt vad som avtalats. Skulle det i ert avtal stå med ett villkor om betalningsskyldighet vid avslag av ROT-avdrag så är du vara betalningsskyldig, i annat fall kan du hävda att du inte behöver betala mer då detta inte var avtalat.

Du skriver emellertid att deras grund är att de "räknat fel på rotavdraget". Vad som blivit fel kan vara av betydelse och är svårt att bedöma utan att veta mer. Det framstår dock som att summan entreprenören kräver är exakt den summa som ROT-avdraget är på, vilket får mig att tro att de hävdar att något ROT-avdrag inte kan göras. Att de dröjt 1,5 år med att framföra anspråk kan beroende på orsak få påverkan på bedömningen vid domstol.

Påverkan av dåligt utfört arbete

Att arbetet är utfört dåligt kan i sig inte frånta dig en eventuell betalningsskyldighet. Däremot finns det en regel som ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen att det fel du anser finnas kan avhjälpas. Observera här att det är du som måste visa att det föreligger ett sådant fel. Generellt sett kan sägas att fel räknas som sådant som avviker från vad du med fog kan förutsätta, och en installation ska utföras fackmässigt. Vad som räknas som fel beror på om det rör sig om ett köp eller en tjänst. Du kan läsa om fel i vara här och fel i tjänst här .

Slutsats

I ditt fall är avtalsinnehållet avgörande. Har ni inte avtalat om betalningsskyldighet vid avslag av ROT-avdrag så ser jag dina möjligheter att slippa betala som stora, jag kan inte säga mer än så utan att se avtalet. Om du anser det föreligga ett faktiskt fel så har du rätt att hålla inne betalning som du inte redan erlagt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, behöver du ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår juristbyrå. Vi har öppet vardagar 10 – 16 och du når oss på 08-533 300 04

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare