Kan ett företag ta ut en administrationsavgift för att göra en återbetalning?

Jag beställde ett paket från ett företag för 250 kronor. Paketet slarvades bort i posten och kom aldrig fram. Företaget kommer inte skicka någon ny produkt till mig men har erbjudit sig att göra en återbetalning av varan men tar då en administrationsavgift på 159 kronor. Har de rätt att göra så??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline. Jag ska göra mitt absolut bästa för att svara på din fråga.

Problem

Du har beställt ett paket som posten har slarvat bort och företaget du beställt från vill ej ge dig en återbetalning, utan att du betalar en administrationsavgift på 159kr. Eftersom ingenting annat har sagt så utgår jag från att du agerat i egenskap av privatperson gentemot företaget. Jag kommer därför i mitt svar utgå från konsumentköplagen (KKL) i mitt svar som är den tillämpliga lagen när det gäller köp mellan en konsument (du) och en näringsidkare(företaget) 1§ KKL.

Risken för varan

Den som bär risken för varan är den som ansvarar om varan förstörs eller kommer bort och risken övergår på köparen först när varan levererats (8§ KKL). Med avlämnas att den ska komma i köparens (din) besittning, vilket den inte har gjort (6§ KKL). Det är alltså företaget som bär risken för varan, även om det är posten som är ansvariga för att det slarvades bort. Ditt paket kom aldrig fram och det föreligger därför dröjsmål (9§ KKL).

Påföljder

Vid dröjsmål har du en mängd påföljder du har rätt att göra gällande(10§ KKL), t.e.x att häva köpet (13§ KKL). Du kan kräva att företaget återbetalar dig.

Administrationsavgift

Konsumentköplagen genomsyras av ett väldigt starkt konsumentskydd. Avtalsvillkor som är till nackdel för köparen är utan verkan (3§ KKL). Alltså är deras villkor om att du ska betala en extra administrationsavgift för att kunna få pengarna tillbaka ogiltig, eftersom att det är till nackdel för dig som konsument genom att villkora din lagstadgade rätt till att häva köpet vid dröjsmål. Företaget har inte rätt att ta ut denna administrationsavgift.

Företaget kan i sin tur efter de ersatt dig vända sig till posten och kräva dem på betalning, om de anser att det är postens fel att ditt paketet kommit bort.

Hoppas du kan ta hjälp av mitt svar!

Vänlig hälsning,

My StenquistRådgivare