FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag12/01/2022

Kan ett hyresavtal vara en del av ett inkråmsförvärv?

Hej,

Om ett bolag tar över ett annat bolag med inkråm, kan ett hyresavtal vara en del av inkråmet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

När ett bolag köper ett annat bolag görs detta antingen genom ett aktieförvärv eller inkråmsförvärv.

Ett aktieförvärv innebär att bolaget köper upp hela det andra bolaget, inklusive alla avtal, tillgångar och skulder.

Ett inkråmsförvärv innebär att bolaget köper upp delar av det andra bolaget för sig. Inkråm innebär allt som finns inuti bolaget, förutom själva bolaget, exempelvis personal, materiella och immateriella tillgångar. Här finns en större frihet att vid överenskommelse styra vad man som bolag vill förvärva. Det är fullt tillåtet att också göra hyresavtal som en del av ett inkråmsförvärv. Det är således inte något hinder för hyresavtal, eller andra avtal heller för den delen, att ingås vid ett inkråmsförvärv.

Med vänlig hälsning

Martin CarlehedenRådgivare