FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/09/2021

Kan ett nytt brott förlänga ett gammalt brott i belastningsregistret?

Vi säger att jag åker på en fortkörningsböter som jag glatt godkänner. Nu hamnade jag i belastningsregistret i 5år.. Om jag nu åker på en fortkörning 4.9 år senare, Alltså 1 mån innan den första fortkörningen ska gallras.

Kommer nu mina 2 böter ligga kvar 5år, alltså den nyaste bötern förlänger den äldre?...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka brott ger prick i registret?

Med en prick i brottsregistret menar man vanligtvis att man finns registrerad i det sk kallade belastningsregistret. I det registret registreras alla domar som en person har dömts till men också om man mottagit ett strafföreläggande från åklagaren eller en ordningsbot direkt av polisen. Hur länge en uppgift finns kvar i registret beror på vilken påföljd man ålagts. Uppgift om exempelvis bötespåföljd finns i regel registrerad i 5 år. Detta framgår av Lagen om belastningsregister § 17 p.1. Varje enskilt brott är självständigt i förhållande till andra brott. När det gått 5 år från det första brottet, ska det gallras oavsett begångna brott efter denna. Det nya brottet förlänger alltså inte den andra.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare