Kan ett parkeringsbolag kräva betalt för att låta mig se deras bevisning?

Hej

Jag vill se bild på mitt fordon när privat parkeringsbolag har ålagt mitt fordon med p-böter. De kräver dock en avgift på 75 kronor för att ta maila En kopia på bilden, är det verkligen tillåtet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel: Ingen är skyldig att dela med sig av sin bevisning

Bilden på din bil utgör bevisning för parkeringsbolagets påstående om att du har stått olovligt parkerad, alternativt bevisning för motsatsen (att du inte alls hade parkerat olovligt). Som utgångspunkt finns ingen skyldighet för någon att dela med sig av bevismedel som man har i sin besittning. Parkeringsbolaget har alltså rätt att neka dig tillgång till bilden som finns på ditt fordon.

Den som har bevisning kan välja att självmant dela med sig av bevisningen

I ditt fall har parkeringsbolaget erbjudit sig att visa bilden för dig (vilket de inte har någon skyldighet att göra), och vill i så fall att du betalar 75 kr (förmodligen för att finansiera parkeringsbolagets kostnader för hanteringen av ditt önskemål). Jag kan inte hitta något stöd för att detta skulle vara otillåtet.

Undantag: I en rättegång kan man tvingas dela med sig av bevisning

Är du säker på att du har parkerat korrekt, och att detta kommer att framgå av bilden, har du möjlighet att bestrida kravet. I så fall kommer ytterst en domstol att behöva avgöra vem som har rätt. Väljer parkeringsbolaget att införa bilden som ett bevismedel i rättegången kommer du att få tillgång till bilden. Om parkeringsbolaget väljer att inte införa bilden som bevismedel har du möjlighet att begära att bilden lämnas in till domstolen tvångsmässigt genom ett så kallat editionsföreläggande (38 kap. 2 § rättegångsbalken).

Sammanfattning

Fram till att en rättegång är påbörjad finns ingen skyldighet för parkeringsbolaget att lämna ut bilden till dig. När en eventuell rättegång påbörjas kan du få tillgång till bilden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare