FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/12/2020

Kan ett rättsligt föräldrapar vara av samma kön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av föräldrabalken (FB).

Ett samkönat par kan båda vara rättsliga föräldrar, svaret är alltså ja på din fråga. Det finns flera exempel på detta men nedan kommer jag endast att nämna två olika scenarion.

Ett exempel är när ett samkönat par med två kvinnor tar emot spermadonation i Sverige. Den kvinna som föder barnet fastställs direkt som rättslig moder. Medan den andra kvinnan kommer efter att ha samtyckt att fastställas som rättslig förälder (FB 1 kap. 9 § första stycket). Ett annat exempel är när ett samkönat par adopterar så fastställs båda som föräldrar rent rättsligt (FB 4 kap. 21 § första stycket).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare