FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/01/2022

Kan ett uppehållstillstånd återkallas pga skilsmässa?

Min hustru fick uppehållstillstånd under hösten 2018 och kom till Sverige strax efter. Av olika anledningar vill vi skilja oss. Hon kommer från ett land utanför EU. Hon arbetar (lön ca 20-25.000/mån brutto) och är väl integrerad i samhället. Språket fungerar ganska bra.

Det lär finnas någon regel om 4 år. Hon har nu ett permanent uppehållstillstånd. Kommer det att omprövas vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att din fråga är huruvida din hustrus permanenta uppehållstillstånd kommer omprövas vid er skilsmässa och om hon kommer förlora sitt permanenta uppehållstillstånd pga er skilsmässa. Utlänningslagen (UtlL) kommer användas för att besvara din fråga. Jag tolkar det som att din hustru har varit i Sverige i lite mer än tre år och har fått permanent uppehållstillstånd under slutet av 2021.

På vilka grunder kan ett uppehållstillstånd återkallas?

En persons uppehållstillstånd kan återkallas på olika grunder. För en person som rest in i Sverige är dessa att man arbetar utan arbetstillstånd, anställningen som man fick arbetstillstånd för upphör, man utgör en risk för rikets säkerhet och om förhållandet man fick tidsbegränsat uppehållstillstånd för upphör (7 kap 3 § UtlL).

Om din hustru fick uppehållstillstånd pga att ni gifte er och hon fortfarande hade ett tidsbegränsat uppehållstillstånd hade hennes tillstånd kunnat återkallas när förhållandet upphörde (7 kap 3 § andra stycket UtlL). Nu har hon dock ett permanent uppehållstillstånd och har vistats i Sverige i mer än tre år vilket betyder att hennes uppehållstillstånd endast kan återkallas om det visar sig att hon uppgett felaktiga/falska uppgifter eller tigit om uppgifter, som varit av betydelse för att få tillståndet. (7 kap 1 § första stycket och 3 § tredje stycket UtlL). Efter fyra år får uppehållstillståndet endast återkallas pga synnerliga skäl, tex om hon är folkbokförd i Sverige men egentligen vistas utomlands i långa perioder (7 kap 1 § tredje stycket UtlL). Ett permanent uppehållstillstånd ska återkallas när hon inte längre är bosatt i Sverige (7 kap 7 § UtlL).

Sammanfattning

Hennes permanenta uppehållstillstånd ska därför inte kunna återkallas under den tid som tillståndet gäller så länge inga felaktiga/falska uppgifter eller tigandet om uppgifter har förekommit och inte heller några synnerliga skäl kan föreligga. Er skilsmässa kommer alltså inte påverka hennes uppehållstillstånd.

Läs gärna mer kring detta på Migrationsverket.se - under särskilda krav för permanent uppehållstillstånd.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare