Kan ett upphört borgensåtagande bli åter gällande?

Hej!

Skrev för många år sedan på som borgenär för ett lån till en närstående.

För ca två år sedan fick jag besked av banken att lånet var avslutat och borgensåtagandet upphört.

Nu har jag fått ett nytt brev från banken, där de uppmanar mej att bekräfta att preskibtionsavbrott har inträtt och att borgensåtaganet fortfarande gäller.

Kan de ändra sig så här i efterhand?

Lawline svarar

Hejsan!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag antar utifrån din fråga att du skrev på som borgensman för ett lån till en närstående, och undrar nu vad som gäller då banken hört av sig att borgensåtagande kvarstår, trots att de tidigare hävdat att åtagandet är avslutat.

Preskriptionsfrist

Enligt 2 § preskriptionslagen så preskriberas en fordran tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionsavbrott sker innan dess. Detta gäller även borgensåtagande, alltså preskriberas även ett borgensåtagande efter tio år, om inte preskriptionsavbrott sker dessförinnan. Alltså, har preskriptionsavbrott skett inom tio år från tillkomsten av borgensåtagandet, så är åtagandet fortfarande gällande.

Vidare enligt 8 § preskriptionslagen så preskriberas ett borgensåtagande samtidigt som huvudfordran avslutas. Alltså, har lånet avslutats så har även ditt borgensåtagande gjort det.

Alltså, har preskriptionsfristen passerat tio år utan preskriptionsavbrott är ditt borgensåtagande avslutat. Detta gäller även om huvudfordran inte finns kvar.
Min rekommendation är att du kontaktar banken för att få klarhet i vad som gäller och varför du har fått två olika besked gällande ditt borgensåtagande.

Hoppas att svaret var till din hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare