FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/02/2020

Kan ett vittne ändra sin berättelse vid domstolen?

Hej !

Undrar om man kan ändra sina ord på domstolen och isåfall riskerar personen någon straff ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du menar att man sagt en sak under polisförhöret, och sedan ändrar sin berättelse när man är i domstolen. För brottet mened(Brottsbalken 15:1) krävs att man uppsåtligen ljuger under ett vittnesmål under en domstolsförhandling.

Att ljuga under ett polisförhör är inte straffbart. Och man kan alltså därefter ändra sin berättelse i domstolen utan att få något straff. Däremot så kan det försvaga bevisvärdet av ditt vittnesmål om du ändrat dig, jämfört med om du framfört denna berättelse direkt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare