Kan expediten hålla mig kvar i butiken för att hen tror att jag snattat?

Hej är 17 år gammal och jag gick ganska snabbt och in och ut ur en Ica butik då de hade slut då varan jag ville köpa! Kassörskan bad mig först att visa vad jag hade i min väst, då han hade för sig att jag hade stulit något i butiken. Jag sa sedan nej då han ej har rätten till att kolla i min väst, han försökte flera gånger komma nära mig och öppna min ficka och jag fortsätte säga nej. Han bad sin kollega tillkalla polisen via att trycka på överfallslarmet 10x. Och tvingade mig vara kvar på platsen till polisen. Försökte flera gånger att gå därifrån då jag kände att det skämmigt att han anklagade mig för stöld utan stöd framför folk i affären, då puttade han tillbaka mig och tvingade mig stanna tills polisen kom till platsen! Polisen visitera mig hittade inget märkvärdigt, de tvingade mig om min legitimation och hotade med att ta med mig till stationen och göra urinprov om jag inte gav de legitimationen, gav de mitt personnummer, de ringde mina föräldrar och efter cirka 40 min fick jag gå. Har anmält händelsen som olaga frihetsberövande, min fråga är finns det något mer jag kan göra/anmäla inom kort denna händelse och förutom de olaga frihetsberövandet skedde något mer olagligt av det jag beskrev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du har identifierat kan du ha utsatts för ett olaga frihetsberövande enligt brottsbalken (BrB) 4 kap. 2 § när expediten tvingade kvar dig på platsen. Vanliga medborgare har en viss rätt att envarsgripa, det vill säga att begränsa en persons rörelser, men det har man rätt till endast om den misstänkte har begått ett brott på vilket fängelse kan följa och om den misstänkte påträffas på bar gärning eller på flyende fot (rättegångsbalken 24 kap. 7 § (RB)). De brott som expediten misstänkte dig för kan vara exempelvis stöld (BrB 8 kap. 1 §) eller ringa stöld (BrB 8 kap. 2 §), som båda har fängelse i straffskalan. Med tanke på den information som du gett i din fråga är det minst sagt märkligt att expediten misstänkte dig för ett sådant brott. En person får inte rätt att envarsgripa någon bara för att den har fått för sig att ett brott har begåtts, utan det måste rimligen krävas att personen utifrån objektiva omständigheter har identifierat att ett brott begåtts. Det är alltså osannolikt att grund för envarsgripande förelåg, och sannolikt att ett olaga frihetsberövande inträffat. Putten som expediten utdelade är ett klassiskt exempel på ofredande (BrB 4:7), men det brottet konsumeras av det eventuella olaga frihetsberövandet.

När det gäller polisen föreligger flera problem. Grunden för att tvinga dig att legitimera dig hittas i RB 24:2 - om du på sannolika skäl är misstänkt för ett brott. Efter att de visiterat dig (vilket polisen fick enligt RB 28:11) och inte hittade stulna föremål är du inte på sannolika skäl misstänkt för brott. De hade alltså inte grund för att tvinga dig att legitimera dig. Mot polisen kan du dock inte göra särskilt mycket, eftersom de inte har begått ett brott. Det du kan göra är att anmäla till JK, avseende polisen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Fredrik AnstrinRådgivare