FrågaEKONOMIÖvrigt27/02/2018

Kan fakturan komma flera månader efter utsatt tid?

Hej!

Jag har flyttat in i en nyproducerad lägenhet ocj vi gjorde en del tillval. I tillvalskatalogen står det att "cirka en månad innan tillträdesdagen faktureras den totala tillvalskostnaden". Vi flyttade in den 3 oktober 2017, och fakturan kom nu, den 19 februari 2018. Jag är nyfiken på vad som gäller här. Kan man skicka en faktura så långt senare när det står att fakturan ska komma innan tillträdesdagen?

Med vänlig hälsning,

Erika

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En sådan formulering får ses som en preliminär prognos på när fakturan kommer. Detta blir istället en fråga om preskription. För konsumenter gäller en treårig preskriptionstid vilket innebär att fakturan i ditt fall inte har kommit för sent.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare