FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/01/2021

Kan familjehemmet adoptera ett barn

Vi är familjehem till ett barn i förskoleåldern som varit placerat hos oss enligt LVU sedan födseln. En vårdnadsöverflytt är på gång. Helst skulle vi vilja adoptera barnet, men detta skulle de biologiska föräldrarna troligtvis ej samtycka till. Hur ser chanserna ut för att vi skulle få igenom en adoption utan de biologiska föräldrarnas samtycke efter att vi blivit vårdnadshavare? Vad skulle rätten titta på för att bedöma om adoptionen vore till barnets bästa? Hur vanligt är det med adoptioner av familjehemsplacerade barn? Är det någon idé att ansöka? Barnet har i dagsläget regelbundet men av socialtjänsten begränsat umgänge med sina biologiska föräldrar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Enligt 6 kap 8 § föräldrabalken, får vårdnaden flyttas över till familjehemmet om det kan anses vara bäst för barnet. Frågor om överflyttning av vårdnaden prövas på talan av socialnämnden.

Det ska nämnas att för samtycke om adoption krävs att de biologiska föräldrarna har vårdnaden, vilket de inte verkar ha för tillfället. Så något samtycke från de kommer därför inte krävas. Frågan kan ändå prövas av tingsrätten, och de biologiska föräldrarna kan naturligtvis motsätta sig detta i en domstolsprocess. Därmed inte sagt att de kan hindra ett beslut om adoption.

Vårdnaden om ett barn som stadigvarande har vårdats och fostrats i ett annat enskilt hem än föräldrahemmet kan under vissa förutsättningar flyttas över till den eller dem som har tagit emot barnet.

Om det är så att barnet har bott hos familjehemmet i flera år och känner större trygghet och känslomässig förankring än i ursprungshemet, kan det finnas anledningar att flytta över vårdnaden till familjehemmet. Barnet ska ha rotat sig i familjehemmet och känna sådan stabilitet och gemenskap att det uppfattar hemmet som sitt eget. Det ska vara uppenbart att det är bäst för barnet att de rådande förhållandena får bestå.

Vid bedömningen av om vårdnaden bör överflyttas ska man beakta hur barnets umgänge med de biologiska föräldrarna har sett ut och fungerat. Det finns alltså en möjlighet till överflyttning av vårdnaden genom att barnet adopteras av familjehemsföräldrarna utan att vårdnadshavarna kan förhindra det. Detta är dock inte lika självklart i de fall där barnet har haft en god kontakt med sina biologiska föräldrar. Det man alltid måste ha i beaktning är barnets bästa. Det är socialnämnden som ska överväga en vårdnadsöverflyttning.

Det kan alltså finnas förutsättningar för en vårdnadsöverflytt om det bedöms vara till barnets bästa att förhållandena kan bestå. Men om de biologiska föräldrarna skulle motsätta sig detta, kan domstolen komma fram till att adoption inte är lämplig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga

Aya AlwanRådgivare