Kan FB-meddelanden användas som bevis?

Jag har blivit utsatt för en stöld av en kompis. Jag har sparade messengermeddelanden där jag skrivit till kompisen "hur kunde du stjäla ifrån mig jag trodde vi var vänner" och kompisen svarade i ett meddelande "jag stal från dig för att du hade en dyr klocka". Kan detta användas som bevis mot min kompis om kompisen inte heter sitt riktiga namn på Facebook? Tänker att det kanske blir svårt att bevisa att det är den här personen som skrivit detta då kompisen går under ett helt annat namn på Facebook, eller går det bevisa att kompisen är den han är genom att visa bilder på honom från hans Facebook?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk processrätt finns en princip som kallas för fri bevisprövning, enligt 35 kap. 1 § rättegångsbalken. Denna princip innebär att domstolen är fri att pröva och värdera i princip vilket bevis som helst som framläggs under en förhandling. Att du har lyckats få fram ett erkännande till brott via meddelanden, är något som kan användas av polisen i en förundersökning. Det går nog bra använda dig av meddelandena även om det inte är hans riktiga namn på Facebook, i och med att det finns bilder som kan identifiera honom samt IP-adress. Vilket bevisvärde ett visst bevis ska tillmätas är dock varierande, så jag råder dig att vända dig till polisen och göra en ev. polisanmälan för att få tillbaka din klocka.

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare