Kan föräldrar ge gåvor till ett av sina barn utan att det ses som förskott på arv?

Kan ett föräldrapar med 2 bröstarvingar under sin livstid ge det ena barnet stora gåvor Utan att det betraktas som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till ärvdabalken (ÄB).

Gåva som förskott på arv

Utgångspunkten är att gåvor till bröstarvingar som arvlåtaren ger bort under sin livstid ska anses som förskott på arv, om inte annat är föreskrivet (6 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att det är möjligt för en förälder att ge en gåva till en bröstarvinge och genom ett gåvobrev föreskriva att gåvan inte ska anses vara ett förskott på arv.

Förstärkt laglottsskydd

Huvudregeln inom svensk arvsrätt är att arv ska delas lika mellan bröstarvingar. Den del som då tillfaller varje bröstarvinge utgör dennes arvslott. Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Ett testamente som inskränker laglotten kan jämkas av bröstarvingen (7 kap. 3 § ÄB).

Det finns även något som kallas förstärkt laglottsskydd (7 kap. 4 § ÄB). Detta innebär att om arvlåtaren under sin livstid har gett bort egendom genom gåva under sådana omständigheter att det är att likställa med testamente kan även detta jämkas och gåvan kan behöva återbäras, om givandet inskränker bröstarvingens rätt till laglott. Sådana omständigheter kan föreligga till exempel om arvlåtaren på sin dödsbädd ger bort egendom på så sätt att det kan likställas med testamente, för att sätta arvsordningen ur spel. Denna regel kan tillämpas även på gåvor till andra bröstarvingar, om det föreligger sådana omständigheter som krävs.

Om en bröstarvinge vill göra gällande sin rätt mot en gåvotagare ska talan väckas inom ett år från det att bouppteckningen efter arvlåtaren avlutades.

Slutsats

Det är alltså möjligt för en förälder att ge en gåva till en bröstarvinge som inte ska anses vara förskott på arv, men det krävs att det föreskrivits i till exempel ett gåvobrev. Eftersom jag inte känner till mer om situationen kan jag tyvärr inte svara på om det förstärkta laglottsskyddet skulle kunna aktualiseras. Om du vill ha ett mer specifikt svar är du såklart välkommen att ställa en ny fråga med fler detaljer!

Jag hoppas detta kan hjälpa dig! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare