FrågaEKONOMIÖvrigt29/09/2021

Kan företag i den privata sektorn kräva e-faktura?

Hej!

Kan ett företag som INTE är myndighet kräva e-faktura?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar ifall ett företag, som inte tillhör den offentliga sektorn (inte är en myndighet) kan kräva e-faktura av dig som konsument.

Företag som inte är en myndighet kan använda sig av e-faktura gentemot sina kunder. Dock måste man ha ett avtal med sin bank och vara ansluten till tjänsten för att kunna skicka/ta emot e-fakturor. Så du som konsument väljer själv om du vill ha en faktura som e-faktura, det är inget företaget kan kräva.

Dock, för offentliga sektorn och myndigheter finns det ett krav sen 2019 att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med e-faktura. Men samma krav finns inte i den privata sektorn.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler funderingar eller något var otydligt, är det bara att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare