Kan förstahandshyresgästen bli uppsagd på grund av andrahandshyresgästen?

Hej!

En hyresvärd har ju rätt att säga upp en lägenhet om den används till brottslig verksamhet.

Vad gäller om hyresgästen har hyrt ut i andra hand (med värdens tillåtelse) och andrahandshyresgästen använder lägenheten till brottslig verksamhet? Kan förstahandshyresgästen bli uppsagd då?

mvh

David Lundgren

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du i egenskap av hyresgäst har en skyldighet att vårda lägenheten, enligt 12:24 JB. Denna skyldighet består för förstahandshyresgästen även när den hyr ut i andrahand. Om andrahandshyresgästen har förverkat sin rätt att fortsätta hyra bostaden, kan förstahandshyresgästen också bli uppsagd i och med att det rättsliga ansvaret mellan förstahandshyresgästen och hyresvärden förblir (NJA 2014 s. 465). Andrahandshyresgästen har alltså inget hyresförhållande med hyresvärden. Därmed kan förstahandshyresgästen bli uppsagd för saker som dennes hyresgäst har orsakat. Detta innebär att man som förstahandshyresgäst kan bli uppsagd då andrahandshyresgästen har begått brottslig verksamhet, då det är en förverkandegrund som framkommer i 12:44 p.12 JB.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare