FrågaAVTALSRÄTTFormkrav26/07/2020

Kan fullmakt ges till flera personer?

Kan både anhörig och vårdboende ha fullmakt till apoteket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Fullmakter regleras i avtalslagens andra kapitel. Som huvudregel finns inga speciella formkrav på hur en fullmakt ska utformas, det finns inte heller någon begränsning för hur många som kan utses som fullmaktshavare. Du kan därmed ge både anhörig och vårdboende fullmakt till att hämta dina recept på apoteket.

Det enklaste sättet att göra detta är via denna blankett: https://www.ehalsomyndigheten.se/globalassets/dokument/fullmakter/fullmakt-for-apoteksarenden-privatperson-till-privatperson.pdf.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare