FrågaAVTALSRÄTTGåva17/08/2021

Kan gåvobrev bevittnas av närstående?

Om min brors frus moster bevittnar vår fars namnteckning är hon då jävig? Hon bevittnade ett gåvobrev utan att vara närvarande vid fars påskrift. Är detta verkligen korrekt gjort.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara om din brors frus moster kan bevittna din fars namnteckning vid gåvobrev används lag angående vissa utfästelser om gåva (gåvolagen) och jordabalken (JB). Jag vet inte om gåvan gäller fast eller lös egendom, så jag skriver utifrån båda scenarierna.

Om gåvan gäller lös egendom

Gällande lös egendom är lag angående vissa utfästelser om gåva (gåvolagen) tillämplig. När det gäller gåvor av lös egendom finns det inget krav på bevittning för att gåvan ska vara juridiskt bindande. Det finns ej heller krav på gåvobrev överlag. Att man ändå låter någon bevittna gåvobrevet kan vara bra för senare bevisfrågor gällande gåvobrevet, men det finns alltså inget krav på det.

Ingen bevittning krävs alltså, så om det ändå används så spelar det ingen roll vem som bevittnar. Det finns ej förbud mot att närstående bevittnar.

Om gåvan gäller fast egendom

För vissa typer av gåvor är gåvobrev nödvändigt för att gåvan ska bli juridiskt bindande. Gåva av fast egendom regleras i jordabalken. I svensk rätt finns det dock inte heller för dessa gåvobrev krav på bevittning. Det är endast säljarens underteckning på lagfarten som kräver bevittning (JB 20 kap. 7 §).

Sammanfattningsvis krävs alltså inte bevittning av gåvobrev, och om en närstående har bevittnat så är detta inte något som gör det icke korrekt.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare