Kan hantverkare kräva betalning efter 1.5 års tystnad?

Hej!

Våren 2019 renoverades mitt kök av en byggfirma. I maj fick jag en faktura som översteg offerten med drygt 10%. Den 20200526 bestred jag det beloppet per mejl, med den främsta motiveringen att jag och snickaren hade haft muntlig kontakt minst en gång per vecka under byggtiden, och jag fick hela tiden höra att det inte dykt upp nåt problem som leder till fördyringar. Jag svarade i mejlet att jag tänker betala offertens belopp plus ca 3%, och redovisar en kalkyl. Jag betalade omgående.

Jag får inget svar förrän 20201215, drygt 18 månader senare, där dom hotar med att driva in beloppet via Inkasso.

Har en hantverkare rätt att kräva betalning efter 1,5 års tystnad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Frågan du ställer regleras i preskriptionslagen. Jag antar att du i egenskap av privatperson har anlitat en näringsidkare för att utföra arbetet. Det rör sig därför om en konsumentfordran. Denna preskriberas efter tre år (2 § andra stycket preskriptionslagen). Eftersom firman har skickat ett meddelande till dig inom tre år så har fordran inte hunnit preskriberas. Som svar på din fråga så har därför hantverkaren rätt att kräva betalning efter 1.5 års tystnad. Det du kan göra är att bestrida även denna faktura om du känner dig missnöjd med det belopp som de kräver.

Jag hoppas att detta har gett svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare