Kan hyresgästen vägra tillträde för visning vid försäljning av bostadsrätt?

Hej!

Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand. Hon har sagt upp avtalet och ska flytta ut.

Jag vill nu sälja lgh. Får jag som ägare ha visning under dessa tre månader hon bor kvar eller kan hyresgästen vägra/ställa sig emot detta under uppsägningstiden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om uthyrning regleras i detta fall i 12 kap. jordabalken (JB).

Huvudregeln är att hyresgästen ensam disponerar över lägenheten. Hyresvärden måste alltså få samtycke från hyresgästen för att få tillträde till lägenheten. När lägenheten är ledig för uthyrning är dock hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid (12 kap. 26 § JB). Skyldigheten för hyresgästen att ge rätt till tillträde för visning gäller dock inte när lägenheten ska säljas. Detta innebär att din hyresgäst har rätt att vägra en visning under uppsägningstiden. Du får i stället försöka komma överens med din hyresgäst om tillträdet.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare