Kan hyresvärd be hyresgäst att rasta hund oftare?

Kan jag som privat hyresvärd säga till hyresgäst som har hund att den inte rastar eller går ut med hunden tillräckligt många gånger per dag?

Har jag som privat hyresgäst rätt att uttrycka vad jag tycker om deras rutiner vad gäller hunden?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde Lawline med din fråga!

Hyreskontrakten är ett civilrättsligt, och är i grunden ett kontrakt. Generellt innehar två privatpersoner endast de skyldigheter och rättigheter gentemot varandra som upprättats inom avtalet. Hyreskontrakt är något annorlunda än ett rent kontrakt då hyreslagen reglerar hur avtalen får se ut.

Om dessa ordningsregler inte uttryckligen regleras av avtalet så föreligger ingen sådan skyldighet som beskrivs i texten. Däremot reglerar även Hyreslagen hur en hyresgäst får använda hyresrätten

Lagen ger inga sådana befogenheter. Det innebär att du som hyresvärd inte har någon rätt gentemot hyresgästen över hur de behandlar sin hund.

Du kan dock uppmärksamma frågan i vanlig ordning, däremot kan du inte tvinga fram en förändring.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare