FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/08/2020

Kan icke gifta eller särbos adoptera den andres barn?

Hej, Jag har ensam vårdnad från födseln av min 14 åriga son. När han var 2 är träffade jag en man som helt tog på sig rollen som pappa. Men när sonen var 10 år separerade vi och bor idag i olika städer. Dock fortfarande umgänge varje helg hos "pappa". Sonen vill nu skriva sig hos honom alternativt om han får adoptera sonen? Går Något av det trots att vi är separerade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vad gällande frågan om att skriva sig hos "pappan" så är det fullt möjligt genom att enbart göra en flyttanmälan hos skatteverket. Vårdnaden om barnet och barnets boende är två olika frågor, varav registrering vart man bor är möjlig att ändra. Vad gällande frågan om möjlighet till adoption så återfinner vi svaren i Föräldrabalken.

När det gäller frågor om adoption ser man alltid till barnets bästa (4 kap. 1 § FB) och barnet får endast adopteras om det med beaktande av samtliga omständigheter är lämpligt (4 kap. 2 § FB).

Det finns några viktiga kriterier som behöver uppfyllas för att du ska ha möjlighet att adoptera. Det krävs att:

* Du som vill adoptera är över arton år (4 kap. 5 § FB).
* Du och den andra inblandade är gifta eller sambos (4 kap. 6 § st. 2 FB).
* Vårdnadshavaren ger samtycke till adoptionen (4 kap. 6 § st. 2 FB).
* Om barnet är över tolv år måste barnet själv samtycka till adoptionen (4 kap. 7 § st. 1 FB).
* Barnets vårdnadshavare måste samtycka till adoptionen (4 kap. 8 § FB).

Detta innebär att adoption endast är möjlig om du samtycker till detta samt om man är sambos eller gifta. Det är möjligt att "pappan" får adoptera i ert fall men effekterna av detta blir att han helt övertar vårdnadsansvaret för barnet, 4kap 21 § FB. Du kommer alltså själv inte längre anses vara vårdnadshavare över ditt eget barn. Endast om man adopterar barnet gemensamt som sambo eller make/maka så kvarstår den andra person som vårdnadshavare. Svaret på din fråga blir där med att ja en adoption kan ske, men denna får konsekvensen av att du själv mister ditt vårdnadsansvar och kontroll över ditt barn.

Oscar RudénRådgivare