Kan jag åberopa ett beslut från Allmänna Reklamationsnämnden i domstolen?

En rådgivningsbyrå i Malmö har lurat mig på 470.000 kr. De försäkrade att jag skulle få tillbaka mitt kapital efter 5 år.. Jag har vänt mig till ARN och fått rätt på alla punkter som min motpart bestrider. Företaget är dömt att betala tillbaka 470.000. Min fråga är: Kan man åberopa ett beslut från ARN i tingsrätten och hur stora är chanserna att vinna gehör?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer inte att kunna ge dig ett rakt svar på frågan hur stora dina chanser är till framgång i en tvist med företaget i domstol, eftersom jag inte vet om några ytterligare omständigheter i ditt fall än att du har fått rätt i ett beslut från ARN.

Däremot kan jag kommentera ARNs beslut i ditt ärende lite kort. Allmänna Reklamationsnämnden är en myndighet som kan pröva tvister mellan konsumenter och företag. Nämndens beslut grundas på aktuell lagstiftning och praxis, och besluten är inte bindande för varken företag eller konsument. De kan framför allt liknas vid rekommendationer. Trots att de inte är bindande väljer 70-80% av företagen att följa dessa, vilket ändå får sägas ge ARNs beslut ett visst inflytande över konsumenttvister.

Att de inte är bindande innebär dock att företagen inte alls behöver följa dem om de inte vill. Det finns mängder med fall där företaget inte rättat sig efter ARNs beslut, och i de fallen är det upp till konsumenten om denne vill ta saken vidare till domstol, vars beslut faktiskt är bindande och verkställbara.

Kan du åberopa ARNs beslut i tingsrätten?

Ja, du kan åberopa ARNs beslut i tingsrätten. I Sverige har vi fri bevisföring och fri bevisvärdering (framgår av rättegångsbalken 35 kap. 1 §), vilket innebär att i princip vad som helst får läggas fram som bevis i en tvist och domstolen avgör själv vilket värde bevisningen har för målet.

Att du fått rätt på alla punkter som du åberopat hos ARN innebär, enligt mig, att du ändå verkar ha fog för din sak och att det kanske finns förutsättningar för att föra process i den här frågan. Att ARNs beslut fattas av opartiska jurister och att de till 70-80% följs frivilligt av företagen innebär som sagt att nämndens beslut har en viss tyngd som skulle kunna vara till gagn för din argumentation i ett eventuellt mål.

Med det sagt bör ett par saker påpekas.

För det första: domstolen sysslar inte med att ta fram sanningar, utan i civilmål (som ditt skulle bli, eftersom du tvistar mot någon annan än stat eller kommun) så handlar det framför allt som att göra sitt yrkande styrkt. Man pratar då om den yrkandes bevisbörda (som kort och gott innebär att den som påstår något också skall bevisa detta). Detta innebär att du måste lägga fram tillräckligt stark bevisning för din sak, så att domstolen anser att du styrkt ditt yrkande. Det blir med andra ord i princip tal om att lägga fram argument som pekar i ditt yrkandes riktning. Man brukar ju säga att det inte handlar om att ha rätt, utan det handlar om att få rätt.
Din motparts, dvs företagets, motbevisning kan också medföra att ditt yrkande inte längre anses styrkt.

För det andra: Att föra process i domstol är riskabelt, eftersom processer är regelstyrda och de riskerar att bli långdragna och kostsamma (om man förlorar). Eftersom det nu rör sig om ett så stort belopp så finns det goda skäl att konsultera ett juridiskt ombud med erfarenhet i dessa frågor och som har kunskap om hur yrkanden ska utformas samt hur processen i stort ska gå till.

Sammanfattning

Ja, ditt beslut från ARN kan du lägga fram som bevisning i en tvist i domstol. Jag kan dock inte göra några förutsägelser kring hur tvisten kommer att gå.

Istället rekommenderar jag, ifall du vill ta saken vidare till domstol, att ta kontakt med ett juridiskt ombud för att få hjälp med att formulera yrkande och företräda dig i rättsprocessen. Lawline har exempelvis en egen juristbyrå med erfarna jurister som skulle kunna hjälpa dig med ditt problem. Jag lägger en länk här om du vill kontakta dem.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare