Kan jag annullera (ogiltigförklara) mitt äktenskap?

Hej,

jag gifte mig 2008 med en engelsman i Rådhuset i Sigtuna. Vi separerade efter ett tidigare misslyckat försök igen 2017. Min s.k. make ville inte ha fler barn och vi "fullbordade" inte äktenskapet på sänghalmen, så att säga. Kan äktenskapet ogiltigförklaras?

Själv är jag tyska och bor nu i Sverige igen efter min separation, och äktenskapet är registrerad både i Sverige, Tyskland och England.

Finns det en chans att ogiltigförklara detta äktenskap som aldrig var ett fysiskt äktenskap utan bara existerar på papper?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att din fråga är om det går att ogiltigförklara ett äktenskap i Sverige. Äktenskapsbalken (ÄktB) kommer användas för att besvara din fråga. Jag förutsätter att det inte fanns några hinder för att ingå äktenskapet, tex att ni var under arton eller någon av er redan var gifta.

Hur upplöses ett äktenskap i Sverige?

I Sverige kan ett äktenskap endast upplösas genom att en av makarna går bort eller genom skilsmässa (1 kap 5 § ÄktB). Det går alltså inte att få ett äktenskap annullerat (ogiltigförklarat) i Sverige idag.

Mitt råd

Om du vill att äktenskapet ska upplösas i Sverige kan du ensam begära om skilsmässa vid tingsrätten i den ort du bor i (5 kap 1 § och 14 kap 3 § ÄktB). Efter en viss betänketid kommer du sedan beviljas skilsmässa (5 kap 2 § ÄktB). Betänketiden räknas får det att din make har blivit underrättad om din ansökan om skilsmässa. Efter minst sex månader av betänketiden kan du igen yrka på skilsmässa hos domstolen som kommer meddela en dom på äktenskapsskillnad mellan er två. Ni kommer då vara skilda (5 kap 3 § och 6 § ÄktB). Har ni dock inte levt tillsammans på minst två år har du rätt till skilsmässa utan betänketid (5 kap 4 § ÄktB). Det kostar 900 kr per ansökan.

På Domstol.se kan du läsa mer om skilsmässa och att ansöka om skilsmässa

Alternativt kan du pröva om det går att annullera äktenskapet i Tyskland. Eftersom Tyskland är med i EU och omfattas av Bryssel II-förordningen kommer den annullering som gjorts i Tyskland registreras i Sverige som skilsmässa.

För mer information kring detta just detta rekommenderar jag att läsa på Skatteverket.se

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare